Samen met
burgers en de
maatschappij

Asset 7 Verbindend ondernemen

Ondernemen in verbinding met en burgers en de maatschappij. Hoe kan het ook anders tegenwoordig? Burgers en belangenpartijen richten zich ook steeds meer op de boeren in de regio Foodvalley. Landbouwnetwerk Regio Foodvalley wil samenwerking stimuleren zodat wij van tegenstellingen, naar begrip en naar het gedeelde belang gaan. Met winst voor alle partijen. Hieronder staan de projecten die bij dit thema horen. Daar vindt u meer informatie en kan u direct contact opnemen voor vragen of u aan te melden om mee te doen.

Een experiment met 100 mensen om 40 dagen lang al het eten uit de directe omgeving te halen. Lekker, gezond en duurzaam met een eerlijke prijs voor de producent.

Het experiment
Van zaterdag 3 oktober t/m 12 november 2020 dagen we u en uw gezin uit. Niet af en toe een paar streekproducten, maar al uw maaltijden. Van toetje tot pasta, van fruit tot biertje. Dit doen we door middel van een streekbox met verse en duurzame producten direct van de boer.

Meedoen? Kijk op https://www.ede-marketing.nl/agenda/40-dagen-eten-uit-de-regio

Vallei Boert Bewust werkt aan verbinding tussen boeren en tuinders en samenleving in eigen streek. Boert Bewust is gestart in de Vallei als initiatief van vier varkenshouders, waaronder huidig Tweede Kamerlid Jaco Geurts. In 2013 ging in deze regio het eerste Vallei Boert Bewust bord de grond in. Inmiddels zijn ongeveer 80 boeren aangesloten. Daarnaast is Boert Bewust inmiddels uitgerold in zes andere regio’s in Nederland.

Benieuwd wat anderen er van vinden? Lees hier het verhaal van Roel van Dijk.

Boeren van ‘Vallei Boert Bewust’ vloggen ook! Kijk eens hier.

Vragen? Neem contact op met Vallei Boert Bewust: info@valleiboertbewust.nl, T 033 277 63 90

Platform voor boerderijeducatie bij lagere scholen, later mogelijk uit te breiden naar middelbaar onderwijs. Tien boeren zijn nu al gecertificeerd (Foodvalley incl. Putten) om dit te faciliteren. Streven om een Foodvalley-bus te gaan inzetten, mogelijk ook i.s.m. Food Academy en andere demonstratie- en educatieprogramma’s.

Voor meer informatie kijk op www.lerenbijdeboer.nl 

Kijken bij de boer organiseert jaarlijkse fietstochten, ca. 6000 bezoekers. Stap op de fiets en geniet van de mooie Gelderse Vallei. Langs elke route zetten diverse agrarische bedrijven hun deuren open voor publiek. Zie de website van Kijken bij de boer voor de data en meer informatie over de fietstochten.

Coöperatie Boerenhart is een organisatie die ontstaan is door een unieke samenwerking tussen een aantal partijen in de Gelderse en IJssel Vallei. Lokale producenten hebben de krachten gebundeld en Boerenhart opgericht.  De producenten moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo is het belangrijk dat zijn maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen. Zij maken unieke producten van zeer hoge kwaliteit.


Lid worden
Heeft u interesse om lid te worden van de coöperatie? Laat het dan aan ons weten via info@boerenhart.nl of bel met 088-0001525 Het bestuur beslist of nieuwe leden worden toegelaten tot de coöperatie. Door lid te worden scheelt het uw klanten een ritje naar uw boerderij. Daarnaast biedt Boerenhart een goed overzicht van de streekproducten die de Veluwe te bieden heeft en komen uw producten bij een grote groep afnemers onder de aandacht.

Meer informatie: https://www.boerenhart.nl/

Maaltijdboxen met echt Veluwse streekproducten. In maart 2020 moest de horeca  dicht en ging op een innovatieve manier op zoek naar oplossingen, maar de producten van de Veluwse boeren vonden minder afzet. Daarom is het initiatief Uit Veluwe gestart met de online verkoop van maaltijdboxen en echt Veluws eten en drinken. Benieuwd naar de producten en/of hoe u mee kunt doen? Kijk op https://uitveluwe.nl/

De Farmacademie: Beleving van boer tot bord! Koks en zwarte brigade leren het verhaal van boer vertellen. Dit is een initiatief van Eco Fields en Coöperatie Boerenhart. De Farmacademie leidt medewerkers in de horeca op door middel van workshops, themabijeenkomsten en stages. Een uniek initiatief: de workshops worden gegeven door de boeren zélf.

Doel van de Farmacademie: het verhaal van de prachtige streekproducten bij de klant aan tafel te krijgen. Hoe komen deze producten tot stand? Wat is het verhaal? Meer beleving voor de restaurantbezoeker, dat is de bedoeling. Daarnaast krijgen cursisten informatie over wat streekproducten zijn en wat biologisch is.

Voor meer informatie kijk op www.ecofields.nl/farmacademie/